Ühüm...

Valami gáz van...

Mi ez?

Nos, ez egy sokadik próbálkozás, hogy végre leírjam: miért béna minden dobos bal keze... Valójában persze magamnak készült ez az egész, hogy nehogy elfelejtsem amire rájövök.

Mindig van

Címkék

Linkblog

A tahó dobos: 16-odok gyakorlása

2007.07.05. Gambola

A metronóm jó dolog arra, hogy az ember lecsekkolja a technikai képességeit. A metronóm jó arra, hogy stúdióban ne cseszd el a tempót, de ha az ember állandóan metronómra gyakorol, akkor bizony a belső, természetes tempóérzék nehezebben alakul ki. Ezt nem én találtam ki.

A következő gyakorlathoz jó ha van egy metronóm, ha viszont nincs, akkor is van.

A gyakorlat célja, hogy a régi jól ismert motown funk groove jobb kezét (ti. folyamatos tizenhatodokat a lábcinen) könnyedén tudja hozni az ember. Ezen kívül használható még a kézügyesség fejlesztésére is.

Képzeljünk el egy 4/4-es ritmust, alatta folyamatos 16-os lábcinnel:
XXXX XXXX XXXX XXXXEzt játszhatjuk váltott kézzel (kettő-néggyel):
         JBJB JBJB JBJB JBJB
Lábcin:  XXXX  XXX XXXX  XXX
Pergő:        X         X
Lábdob:  X         X
Mivel a jobb kéz hozza a pergőt, itt hiányzik a kettőn és a négyen lévő lábcin, ezért a lábcinen lévő tizenhatodokat egyedül jobb kézzel is lehet játszani. Ez nem egyszerű, főleg ahogy megyünk fel a tempóban - 96 után már kifejezetten fárasztó... kivéve!

Kivéve ha okosan csináljuk. A következő a gyakorlat:
1. fogd a dobverőt a jobb kezedbe és tedd a dobverő fejét mondjuk a térdedre
2. nyomd be a metronómot 60-as tempóra
3. kezdj el pumpáló jellegű nyomást gyakorolni a térdedre a dobverőn keresztül, anélkül, hogy a dobverőt felemelnéd. Ez a nehezen elmagyarázható és elképzelhető része, úgyhogy kicsit részletesebben leírom: az alkar mozog le és fel miközben a csukló úgy mozog, hogy a dobverő gyakorlatilag ugyanabban a pozícióban marad. Nem emelkedik fel a feje és a markolat is majdnem ugyanabban a helyzetben marad.
4. ha ez már megy, akkor nosza, ugyanilyen mozgással ütögess nyolcadokat. Ezek leütések legyenek és közben az alkar pumpáló jellegű mozgása maradjon meg.
5. ezután pedig a felütések következnek. Könnyű kitalálni, hogy a felütéseket a második tizenhatodra kell játszani, miközben a pumpáló mozgás marad. Ezzel összeállt a tizenhatodos mozgás.
L: leütés
F: felütés

LFLF LFLF LFLF LFLF
JJJJ JJJJ JJJJ JJJJ
XXXX XXXX XXXX XXXX
Na ezt kell gyakorolni folyamatosan növekedő tempóval.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ritmus.blog.hu/api/trackback/id/tr86112245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kemler2 2009.03.22. 11:46:37

Ha jól értelmezem, ennél a pumpálós résznél végülis, az volna a lényeg, hogy egy ütés energiáját úgy osszuk el, hogy két egyenlő dinaamikájú ütés legyen belőle?

Gambola 2009.03.24. 15:51:05

Nem igazán. Ha egy ütés ENERGIÁJÁT osztjuk szét két részre, akkor a tizenhatodok második ütése csak egy visszapattanás és akkor az a hang gyengébb lesz. Inkább annyi, hogy az alkar a szokásos negyedek helyett minden nyolcadra mozdul és a 16-ok minden második hangját a csukló adja.
Csinálok egy videót róla.
Ritmus az életem
süti beállítások módosítása