A half time Purdie shuffle-ről már írtam, itt most nem ennek a taglalásól, hanem a shuffle érzetről lesz szó. Egy ideig csak ráéreztem a shuffle-ra, aztán ma reggel végiggondoltam, hogy ennek a számnak miért van ilyen rettentő húzása - ahogy Illés kollega mondta: "Olyan mintha egy maca a hátadba karmolna".
A dolog rém egyszerű: az egyenes érzetnél a legkisebb közös többszörös a tizenhatod, míg a shuffle-nél a szextola (Nesztor). Próbáld ki ezt: játssz tizenhatodokat egy meghatározott tempóban, majd ugyanebben a tempóban folytatólagosan játssz szextolákat. Ez megvan, nagyszerű. És most jön a trükk: hagy ki a szextolákból a második és az ötödik hangot és ezt játszd váltott kézzel! Így:
1. Tizenhatodok
JBJB JBJB JBJB JBJB
|XXXX | XXXX | XXXX | XXXX :||
2. Szextolák
JBJBJB JBJBJB JBJBJB JBJBJB
| XXXXXX | XXXXXX | XXXXXX | XXXXXX :||
3. Kihagyva minden második
J JB B J JB B J JB B J JB B
| X XX X | X XX X | X XX X | X XX X :||
4. Ugyanez váltott kézzel
J BJ B J BJ B J BJ B J BJ B
| X XX X | X XX X | X XX X | X XX X :||
Az alap lüktetést ez adja. Ha ezt nem érted, akkor ne olvasd tovább!
Most vegyünk egy kettő-négyet és húzzuk rá az előző ritmikát:
1. Tizenhatodos érzet vagy lüketés
JJJJ JJJJ JJJJ JJJJ
Lábcin | XXXX | XXXX | XXXX | XXXX :||
Pergő | | X | | X :||
Lábdob | X | | X | :||
2. Ugyanez shuffle (szextolás) érzettel
J JJ J J JJ J J JJ J J JJ J
Lábcin | X XX X | X XX X | X XX X | X XX X :||
Pergő | | X | | X :||
Lábdob | X | | X | :||
És ezzel el is érkeztünk a funk két alap ritmusához: a motown-hoz (1.) és a half-time shuffle-höz (2.).
Hagyjuk ki mindkettőből a lábcin minden második hangját (tehát nyolcadokat játsszunk az 1. esetben). Mi lesz ebből?
1. Tizenhatodos érzet vagy lüketés
J J J J J J J J
Lábcin | X X | X X | X X | X X :||
Pergő | | X | | X :||
Lábdob | X | | X | :||
2. Ugyanez shuffle (szextolás) érzettel
J J J J J J J J
Lábcin | X X | X X | X X | X X :||
Pergő | | X | | X :||
Lábdob | X | | X | :||
Te jó ég! De hát ez a kettő tökugyanaz. Igen, de az érzetnek meg kell maradnia, ez pedig - és ez most a konklúzió - a szextolák harmadik és hatodik hangján (tehát a bal kézre eső hangokon) múlik. Még egyszer: a shuffle a szextolák harmadik és hatodik hangján (tehát a bal kézre eső hangokon) múlik.Nézzünk egy konkrét példát:
Itt kis x-szel jelöltem azokat a hangokat, amiket nem kell bejátszani, csak segítség a tabulatúra megértéséhez.
1. Tizenhatodos érzet:
Lábcin | XxXx | XxXx | XxXx | XxXx :||
Pergő | | X | | X :||
Lábdob | X | X | XX | X :||
2. Ugyanez shuffle érzettel:
Lábcin | X xX x | X xX x | X xX x | X xX x :||
Pergő | | X | | X :||
Lábdob | X | X | XX | :||
És még csak most jön a neheze: a shuffle érzetet is lehet többféleképpen játszani (enyhén, közepesen, erősen). Ennek a taglalására is majd egyszer lehet, hogy lesz idő...